Про мульчу, шкідників в рамках природного землеробства

Описание: Як підвищити родючість ґрунту. Типи ґрунтів та методи і способи підвищення родючості ґрунту та врожайності рослин.

Egorka
Egorka
Репутація: 0 (+0/−0)
Повідомлення: 14
З нами: 1 год 1 місяць

Сообщение #1 Egorka » 24.09.2016, 18:54

Як це не дивно, але навколо цього питання вже давно точаться суперечки. Більшість авторів радять поступати з пирієм радикально - тільки спалювати. Але в своїй практиці я так ніколи не робив. Навіть рослини пирію з корінням просто розкладав зверху мульчі і так залишав. Рослини обов'язково засихали і більше не доставляли ніяких проблем. Бувало, що в дощове літо виривав кущики пирію з корінням і робив так само. Навіть землю не особливо старався з коренів обтрусити. Дощі тільки віддаляли термін кончини бур'яну, але ніколи я не бачив, щоб пирій в таких умовах приживався. Тим більше немає нічого страшного, щоб мульчувати скошеною вегетативною масою бур'яну. Так само роблю з іншими багаторічними бур’янами, які вважаються злісними. Тут важливо не дати багатолітникам засіяні, щоб не збільшувати їх кількість. Але ось для будяків роблю виняток. Якщо його насіння потраплять на доріжку, не страшно. Коли листя підростають до такої міри, що починають заважати культурним рослинам, зрізаю листя. За літо можна зрізати кілька разів, поповнюючи органікою свій город. Якщо рослини лопуха заважає, з ним впоратися зовсім просто. Потрібно на зріз насипати трохи харчової солі - рослина обов'язково загине.

Мульча сильно знижує кількість бур'янів. Але важливо розуміти за рахунок чого це відбувається. Досить товстий (не менше 5 см), щільний шар мульчі не дає сонячного світла проходити до проростків. Без світла однорічні бур'яни не проростають. Але для того, щоб цей механізм працював, потрібно враховувати деякі тонкощі. Наприклад, шар мульчі малий. Тонкий шар мульчі не може забезпечити повну темряву на поверхні грядки або доріжки, а значить і не рятує від бур'янів. Те ж саме відбувається якщо вкрити землю товстим шаром грубої мульчі. Наприклад ціла солома, або великі стебла бур'янів. Вона не створює щільний, непроникний для сонця шар просто через те, що не вкладається щільно. Для такого матеріалу потрібен вже набагато більш товстий шар - 20-30 см. Таким шаром моркву не замульчуєш, а от картопля, томати, капусту, перець і т.п. - запросто. Культури, повільно зростаючі на початку вегетації (наприклад морква), вимагають застосування більш тонкого шару мульчі. Значить необхідно використовувати такий матеріал, який би забезпечував більшу щільність. На моїй ділянці це листя з лісу з верхнім шаром підстилки, голки соснові, полова.

Самий непроникний шар утворює торішнє листя, якщо його рясно полити. Якщо таких матеріалів не вистачає, можна просто подрібнити ту органіку що є. Чим дрібніше подрібнити, тим мульча щільніше. Було б ідеально використовувати тільки сильно подрібнену мульчу. Зараз у продажу є великий вибір подрібнювачів органічного сміття. Народні умільці застосовують різні саморобні конструкції. Ці речі дуже сильно спрощують приготування якісної мульчі. Втім, якщо ділянка невелика, і час дозволяє, можна використовувати найпростіший подрібнювач - сокиру.

На моїй ділянці давно використовується простий спосіб який дозволяє обійтися без подрібнення грубої органіки. Навесні і влітку на доріжки розкладається солома, скошена трава, бур'яни. Протягом теплого періоду ця органіка розтоптується, частково випріває. До весни наступного року вона являє собою щільне кришиво. Такий органікою вже можна мульчувати і «дріб'язок». Протягом теплого сезону намагаюся внести на доріжки побільше рослинного сміття, тоді навесні немає проблем з мульчею.

Але навіть сама щільна мульча, укладена товстим шаром не може стримати деякі багаторічні бур'яни. Березка, осот, реп'ях легко пробивають будь-яку мульчу. Цей факт часто приводять городники, які розчарувалися в застосуванні мульчі проти бур'янів. Тут вже нічого не поробиш, ці агресори і асфальт пробивають.

Як полоти? Якщо ви створили щільний шар мульчі, то вам залишиться стримувати зростання багаторічних бур'янів, про які йшлося вище. Я просто вручну їх вириваю, Іншого варіанту не бачу. Якщо шар мульчі тонкий, то за допомогою плоскоріза зрізати бур'яни прямо під мульчею не представляє жодної проблеми. В цьому випадку краще використовувати гостро відточений малий плоскоріз Фокіна.

На своїй ділянці я не прагну повністю позбутися від бур'янів, допускаю деяку їх кількість. Появу бур'янів на доріжках тільки вітаю - вони акумулюють в собі сонячну енергію, яку потім віддають культурним рослинам. Головне, щоб бур'яни на доріжках не заважали росту культурним рослинам. Спробуйте проведіть експеримент. Залишіть шматочок доріжки щільно зарослу однорічними бур'янами, так, щоб бур'яни листям закривали поверхню доріжки. Під цим покровом завжди набагато довше зберігається волога, самі зможете в цьому переконатися. Ставлення до злісних багаторічників дещо інше. На моїй ділянці це берізка, осот. Їх потрібно видаляти в будь-якій стадії, і чим частіше, тим краще. Втім і ці рослини я не вважаю дуже небезпечним злом. У природі немає нічого абсолютно шкідливого. Візьмемо ті ж березка і осот. Їх коріння сягає на глибину більше 6 метрів і звідти тягнуть розчини поживних речовин. Вони здатні засвоювати харчування в такій формі, в якій культурним рослинам воно недоступне. Будучи вирвані, бур'яни віддають це все в більш доступній формі. Бур'яни можуть виконувати і інші функції, про них нижче.

Werdikt
Werdikt
Репутація: 0 (+0/−0)
Повідомлення: 21
З нами: 1 год

Сообщение #2 Werdikt » 06.02.2017, 17:06

Питання використання мульчи багато в чому залежить від місцевих кліматичних умов. Цей рік у мене рясно було насипано мульчи, а був один рік (рідкість таке тепер), що при незначному на той час мульчуванні стали частими дощі, затягнулося в часі і в мене постало питання прибирання мульчі, що б не вимок урожай, але скоро дощі припинилися і все встало на свої місця. Останні роки спека і посуха докучає - без мульчі зовсім важко отримати гідний урожай.

sidr
Аватара
sidr
Репутація: 1 (+1/−0)
Повідомлення: 28
З нами: 1 год

Сообщение #3 sidr » 10.02.2017, 20:58

Ось читаю, думаю і чим більше це роблю тим більше виникає питань. Ось для прикладу якщо замульчувати город товстим шаром мульчи, то весною земля буде довше прогріватись чи швидше від голої землі, невкритою нічим. З одного боку здається що нібито довше буде йти прогрівання, адже мульча утримує як тепло так і холод, тобто вона служить перепоною на шляху тепла від сонця до грунту і, відповідно, грунт буде довше прогріватись. А з другого боку мульча – це гарні умови для багатьох мікроорганізмів і вони на прикладі товстого шару у курнику на підлозі здатні самі себе розігрівати, тобто товстив шар мульчи з першими сонячними весняними днями сам починає себе розігрівати. Тож питання чи прибирати для прикладу мульчу з пристовбурних кругів, якщо ми хочемо щоб грунт під деревом швидше прогрівся?

Georg
Georg
Репутація: 0 (+0/−0)
Повідомлення: 35
З нами: 1 год

Сообщение #4 Georg » 10.02.2017, 21:08

Колись я по загальноприйнятій системі тримав пристовбурові круги під чорним паром. Постійно прибирав бур'яни, мульчував соломою і тирсою і т. д. Поки в один прекрасний момент мене не замучили кроти і хрущі. Боротися з ними марно, тим більше на великих площах посадок. Але це, крім того і не розумно, адже і кроти і хрущі - природні культиватори грунту.
Ось тоді і виникла думка про мульчування бур'янами. На той час під рукою був тільки свіжий гній з ферми ним і скористався, незважаючи на численні поради типу - "ти попалиш коріння" або "все заллєш і нічого не буде довго рости". Нічого подібного. На наступний рік через шар гною відмінно пробилася трава та така що скошувати її доводиться по кілька разів за сезон, залишаючи тільки на зимівлю. З роками утворюється така мульча, що краще й не треба, та ще й коріння не мерзнуть. І в мене голова не болить з приводу чи встигне прогрітися коріння до того як почне рости крона. При природному задернінні все йде точно за біологічним годинником. Але головне ніяких кротів і личинок жуків – з ділянки де росте кропива, вони тікають.

Veterok
Аватара
Veterok
Репутація: 0 (+0/−0)
Повідомлення: 28
З нами: 11 місяців 27 днів

Сообщение #5 Veterok » 17.03.2017, 21:45

Не знаю чи в цій темі буде доречне моє питання, але більш підходящої на мій розсуд не знайшов. Цікавить мене питання про мульчу на картоплі, і хочу цього року вкрити свою ділянку з картоплею соломою. Картоплі в мене небагато – близько 5 соток, тож орієнтовно скільки потрібно соломи для того щоб накрити мульчею всю ділянку з картоплею.

Filonka
Filonka
Репутація: 1 (+1/−0)
Повідомлення: 17
З нами: 6 місяців 28 днів

Сообщение #6 Filonka » 19.05.2017, 07:23

Зараз за прогнозами настає сухий період без дощів, а поливати досить велику ділянку немає можливості. Тож читаю про мульчування, що в такий спосіб можна вберегти вологу. І тут для мене ключове слово – ВБЕРЕГТИ. Тобто якщо земля волога і її накрити мульчею, то мульча здатна вберегти ту саму вологу. А якщо грунт сухий, і накривши мульчею що ми отримаємо в кінцевому результаті? Маленький дощик нек промочить шар мульчи і в грунт волога взагалі не попаде. Тобто якщо грунт сухий то накривши його шаром мульчи ми можемо зробити ще гірше рослинам. Які і так страждають від нестачі вологи. Я правильно міркую?

errror
errror
Репутація: 5 (+5/−0)
Повідомлення: 271
З нами: 1 год 6 місяців

Сообщение #7 errror » 22.05.2017, 08:19

Правильне мульчування грунту

У природі немає голого грунту. Щорічно восени його покривають опале листя, а також стебла відмерлих рослин.

По-перше, разом з ними повертаються поживні речовини, накопичені за вегетативний сезон. По-друге, опад захищає грунт від шкідливого впливу сонячної радіації, ущільнення поверхневого шару атмосферними опадами, вимивання ґрунту весняними паводками, висушення під дією сонячних променів і вітру. По-третє, дозволяє зберегти рихлість поверхневого шару і забезпечити доступ повітря в глибину. Поверхня городніх грядок, як правило, відкрита сонцю, вітру і опадам. А цього бути не повинно. Тому і необхідно мульчування.

Восени, відразу після збирання врожаю, гряди вкриваю подрібненим бадиллям, бур'янами і листям. При цьому спочатку ретельно обробляю грунт плоскорізом Фокіна на глибину не більше 5-7 см, а мульчу проливаю розчином Байкалу ЕМ-1. До весни наступного року основна маса мульчі успішно переробляється ґрунтовими організмами. Це не тільки поповнює запас поживних речовин, але і покращує структуру грунту на досить великій глибині.

Навесні, а також улітку, після посіву культур і висадки розсади, грунт знову мульчую, але в цей раз виключно ЕМ-компостом. Справа в тому, що мульча з неферментованої органіки (подрібненої зелені, скошеної трави) починає розкладатися з виділенням великої кількості азоту і аміаку. Вони пригнічують діяльність живих ґрунтових організмів, завдяки яким рослини отримують левову частку поживних речовин.

Крім того, надмірна кількість азоту й аміаку в період вегетації сприяє накопиченню культурами нітратів і нітритів, які шкідливі для здоров'я людини. ЕМ-компост готую виключно з органіки: бадилля різних культур, бур'янів, лушпиння овочів і фруктів, кухонних відходів, курячого посліду. Обов'язково додаю кропиву, кульбабу, ромашку лікарську, деревій, м'яту. Такий компост, застосовуваний мною щорічно, відновлює родючість, оздоровлює ґрунт, робить його складу збалансованим за всіма елементами.

Правила мульчування

Шар мульчі добре захищає від палючого сонця буряк, моркву, редис, дайкон, селеру, які мають звичай трохи «виглядати» з ґрунту.

Мульчею може бути все що завгодно: солома, сіно, перегній, зелені рослини, папір, картон, торф, тирса, тріска, керамзит, неткане полотно (спан-бонд або лутрасил).

Мульчувати тільки папером не можна, тому що він як губка витягне із землі всю вологу. Тому спочатку розкладіть чорно-білі газети в 2-3 шару, а поверх іншу мульчу.

Не кращий варіант — чорна плівка. Вона «не дихає» і швидко нагрівається. Якщо все-таки застосовуєте плівку, потрібно зверху вкрити її, наприклад, скошеною травою.

Мульчувати потрібно після дощу або хорошого поливу.

errror
errror
Репутація: 5 (+5/−0)
Повідомлення: 271
З нами: 1 год 6 місяців

Сообщение #8 errror » 30.05.2017, 06:37

Застосовують мульчування всі садівники, часто навіть не здогадуючись про це. Адже мульчуванням називають всі види покриття грунту будь-яким матеріалом.
Мульча буває двох видів.
Природна - перегній, компост, торф, хвоя, опале листя... Така мульча добре пропускає повітря, майже не злежується і поступово розкладається, поставляючи рослинам елементи живлення.
Штучна - різні плівки, толь, руберойд... Ці матеріали розстеляють поверх грядок, під кущами ягідників і в міжряддях.
Мульчування ми підгледіли у природи. Саме в занедбаних садах грунт вкриває товстий шар опалого листя, під яким зберігається волога, накопичуються поживні речовини, знаходять притулок корисні комахи і мікроорганізми.
Мульчування корисно і на городі. Взяти будь-яку грядку. Посіяли ми насіння - і сонце буквально за пару днів пересушило верхній шар грунту. В результаті насіння не сходить. Але ж досить замульчувати грядку торфом або компостом або просто вкрити її плівкою, щоб отримати повноцінні сходи.
Під чорною плівкою або чорним нетканим матеріалом не ростуть бур'яни. Справитися з зеленою пожежею дозволяє будь-яка мульча - від плівок до соломи. Навіть шар перегною в 4-5 см знижує кількість бур'янів в кілька разів. Це особливо ефективно проти однорічних бур'янів.
Прозору плівку для мульчування грунту не використовують - вона не перешкоджає росту бур'янів. Під мульчею завжди багато дощових черв'яків. Для них мульча вважається їжею, і чим більше дощових черв'яків, тим вище родючість грунту. Те ж саме і з мікробами. Шар зеленої мульчі вони влітку переробляють за два-три тижні. Після грунт розпушують і насипають новий шар мульчі. Це один із способів підняти родючість грунту, якщо немає можливості або бажання купувати гній. З гноєм можна привезти і медведку, а з мульчею цього ніколи не станеться.
Мульчувати грядки можна протягом всього сезону, з весни, після прогрівання грунту, і до пізньої осені. Наприклад, восени садять часник, його треба замульчувати перегноєм або торфом, шаром в межах 2-3 см.
Навколо дерев розсипають довготривалу мульчу: подрібнену кору, стружку, компост... Це захистить грунт від промерзання і перешкоджає росту бур'янів. Суницю на зиму теж утеплюють перегноєм або компостом, але так, щоб не засипати точку росту.


Вернуться в «Грунт і підвищення родючості»

Хто зараз на форумі (по активности за 5 минут)

Зараз цей розділ переглядають: 1 гость