Розсада помідорів в домашніх умовах

Описание: Все про агротехніку вирощування помідорів у відкритому грунті

errror
errror
Репутація: 5 (+5/−0)
Повідомлення: 271
З нами: 1 год 5 місяців

Сообщение #1 errror » 10.03.2017, 17:19

Перше - не перерощувати і не давати їй витягуватися, для цього треба сіяти томати на розсаду за 60 - 75 днів до висадки розсади в теплицю або грунт. Якщо зробити утеплений грунт у звичайній плівковій теплиці і накрити розсаду зверху подвійним лутрасілом, то вона зможе перенести нічні короткочасні приморозки, а тому її можна висадити у теплицю вже 12-15 травня, що дуже істотно, оскільки рослина може сформувати потужну кореневу систему тільки в теплиці або відкритому грунті, але не в маленькому обсязі горщика. Або треба робити спеціальні хитрощі (найпростіше - пересадити розсаду у великі горщики, ємністю не менше двох літрів, коли у неї буде 5-6 справжніх листків і розсунути рослини так, щоб їх листя не перекривали один одного).

Для того щоб розсада помідорів не витягувалась, треба забезпечити їй хороше освітлення, тримати в приміщенні не занадто високу температуру (вдень 18-20°С, вночі 14-16°С) не перегодовувати азотом, який викликає бурхливий ріст надземної частини і знижує холодостійкість рослини, посилити дози фосфору, який пригальмує ріст надземної частини, до того ж томати відносяться до групи рослин, які потребують підвищеної кількості фосфору в грунті, тому і при пересадці розсади на постійне місце не забудьте внести по столовій ложці суперфосфату в кожну лунку. Щоб не обпалити коріння добривом, змішайте його з грунтом і налийте повну лунку води, лише після цього садіть рослини.

Але, якщо розсада помідорів все-таки переросла, то краще зрізати у неї верхівку з 4-5 листям, поставити її в майонезну скляну баночку, наполовину наповнену водою (можна потримати перед цим 2-3 години в розчині гетероауксину) і дати утворитися кореневій системі. Я пересаджую у великі горщики, як тільки утворюється коренева система, оскільки саджу високорослі і великоплідні сорти і мені дуже важливо, для того, щоб встигнути отримати великий урожай, вчасно виростити велику біомасу, причому збалансовану між надземною частиною і кореневою системою.

Друге - грунт для розсади повинен бути без інфекції, для цього зсипте його в пакет, поставте прямо в пакеті у відро і налийте по краю відра дуже гарячу воду. Накрийте кришкою і тримайте так, поки вода не охолоне. Причому цей прийом необхідний однаково, як для покупного грунту, так і привезеного зі своєї ділянки, щоб запобігти можливе зараження розсади.

Третє - якщо ви в якості насіння впевнені, то нічого з ними не робіть, бо природою не передбачені ті заходи, які ми так любимо з насінням проводити, нею передбачено потрапляння сухого нічим не обробленого насіння у вологий грунт, у якому вони повинні повільно набрякнути, прорости і зійти. Але от якщо ви боїтеся, що на насінні є збудники хвороб, то протягом 20 хвилин прогрійте насіння при температурі 53 градуси, збудники хвороб загинуть. Слід знати, що фітофтора не переноситься з насінням, оскільки, якщо вже вона потрапляє на насіння, то їх відразу ж погубить і вони взагалі не зійдуть. Насіння, уражені фітофторою відразу видно - на них чорна плямочка. Прогріте насіння потрібно висівати відразу, інакше інфекція може знову на них поселитися.
Якщо ви любитель загартовування, можете покласти насіння на вологу ганчірку на блюдце, накрити вологою ганчірочкою і поставити в морозильну камеру холодильника на дві доби, потім вийняти їх і засіяти. Якщо хочете, то можете попередньо насіння замочити на добу, і лише потім помістити їх в холодильник, але якщо насіння проклюнулися, то їх краще на ніч виймати з холодильника і залишати при кімнатній температурі, а на день знову поміщати в холодильник. Розважайтеся так дня три - чотири, не більше тижня, потім висівайте. Особисто я дотримуюся умов у природі і нічого зі своїми насінням не роблю, а просто одразу ж висіваю сухими у вологий грунт. Нежиттєздатні не зійдуть, ослаблені рослини при першій пересадці я відбракую і залишу тільки найкращі.

Четверте - є в житті розсади помідорів два дуже відповідальних моменти. Перший в момент розгортання сім'ядолей, коли рослина використала весь запас поживних речовин насіння і переходить на самостійне живлення до появи першого справжнього листка. У цей момент маленькій рослині необхідні азот і фосфор, а коренева система ще не розвинена і рослина може захопити азот і фосфор тільки з обмеженого простору навколо коренів, тому їх треба забезпечити цими елементами. Я раджу починати підгодівлю як тільки з'являється петелька сходів постійно поливаючи рослини не водою, а слабким розчином добрив (по чайній ложці сечовини, суперфосфату на три літри води). Надалі при появі першого справжнього листка додати в поживний розчин ще й чайну ложку калію. Або можна відразу розчиняти в трьох літрах води столову ложку азофоски. Найзручніше скористатися повним добривом, що містить крім азоту, фосфору, калію ще й мікроелементи в хелатній формі. Досить розчинити одну чайну ложку цього добрива в трьох літрах води.
Другий важливий момент полягає в достатньому освітленні сходів в найбільш ранній момент, оскільки у точці росту закладається вся програма розвитку рослини. Так, якщо даний сорт повинен закладати першу квіткову кисть після 5-6 листків, а освітленість недостатня, то замість квіткової кисті буде закладений лист, і так буде продовжуватися до тих пір, поки не буде достатньо світла для закладки квіткової кисті. Природно плодоношення затримується, що в умовах нашого короткого літа призводить до втрати врожаю. Саме тому рекомендується розсаду відразу після появи сходів виставляти на найсвітліше місце.

П'яте - перш ніж посіяти насіння, ґрунт треба добре полити водою, ущільнити столовою ложкою, розкласти на поверхні насіння на відстані одного сантиметра один від одного і зверху присипати грунтом, товщиною приблизно 1,5 - 2 см. Грунт знову ущільнити столовою ложкою і, не поливаючи, закрити склом або плівкою, щоб грунт зверху не пересох. Тепер все питання в температурі грунту. Для сходів помідорів потрібна температура 22-28 °С, при цьому, чим температура вища, тим сходи з'являються раніше, але при температурі 16 градусів насіння не проросте, а при температурі 35°С вони втратять сходи. Зазвичай для появи сходів потрібно 7-10 днів. Ті рослини, які зійдуть раніше інших, володіють великою енергією проростання, з них зазвичай виростає найбільш хороша розсада, якщо звичайно все насіння було посіяно на однакову глибину. Ті ж, які зійдуть з запізненням, можна відразу вибракувати. Іноді рослини сходять, не скинувши насінну оболонку. Причин може бути декілька, або недостатня глибина закладення, або не ущільнений грунт, але може бути і ослаблена рослина. Якщо перших дві причини усунули, то ослаблену рослину треба, звичайно ж, відбракувати. Після появи першої ж петельки сходів, не чекаючи появи інших, відразу треба зняти скло або плівку і виставити розсаду на світ, створивши прохолодну температуру, вдень близько 16, вночі близько 12°С. Це робиться для того, щоб не змінився підсім`ядольне коліно, що може в подальшому призвести до витягування розсади. Через тиждень температуру можна підвищити.

Шосте - найнебезпечніше і широко поширене захворювання томатів в нашому регіоні це фітофтора. Зазвичай спори фітофтори живуть у ґрунті, що містить недостатню кількість міді. Тому дуже корисно 2-3 рази за час росту розсади обприскати її 0,1 % розчином будь-якого препарату що містить мідь. Крім того, при пересадці розсади в теплицю грунт перед пересадкою треба полити з лійки 3% розчином мідного купоросу, або іншого препарату що містить мідь (хом, оксихом, бордоська рідина).

Якщо розсада набуває фіолетовий відтінок, вона відчуває фосфорне голодування, що часто відбувається при дуже низькій температурі грунту. Насамперед, приберіть розсаду подалі від віконного скла. Температура грунту підвищиться, і фосфор почне рослиною засвоюватися. В іншому випадку потрібно провести додаткову підгодівлю суперфосфатом. Якщо листя занадто світле, треба посилити азотну підгодівлю, але обов'язково при цьому треба давати калійне підживлення, найкраще для цього підійде калійна селітра, яка містить 13,5% азоту і 38% калію.

Zelens
Zelens
Репутація: 0 (+0/−0)
Повідомлення: 17
З нами: 1 год

Сообщение #2 Zelens » 10.03.2017, 18:35

Було б добре ще щодо термінів коли сіяти насіння на розсаду згадати, хто коли сіє насіння?

Pomidor M
Аватара
Pomidor M
Репутація: 0 (+0/−0)
Повідомлення: 17
З нами: 11 місяців

Сообщение #3 Pomidor » 10.03.2017, 19:19

За 35-40 днів з дня сходів, при наявності великої кількості світла і доречних підгодівель і поливах, розсада виростає до стану, коли її треба пересаджувати на постійне місце.

Про розсаду вже багато написано, і не тільки мною, але і іншими поважними любителями вирощувати помідори. Але ніколи не буде зайвим обдумати свій досвід і досвід колег і написати ще раз про вирощування розсади помідорів.

Не буду затримуватися ні на виборі сортів, ні на строках посадки, хоча і те і інше дуже важливо. Адже строки посадки якраз залежать від умов вирощування та сортів. Ранні сорти, при інших рівних умовах, садити можна пізніше.

Далі все розповідається на основі особистого досвіду. У когось можуть бути свої агротехнічні прийоми, відмінні від моїх, це не означає що я правий, а він неправий або навпаки.

Зазвичай починаю посадку насіння в середині-кінці березня. На початковому етапі головне – підібрати хороший грунт для посіву насіння. При використанні покупного грунту вас можуть чекати різні сюрпризи, аж до того, що ви залишитеся взагалі без розсади з-за того, що виробник грунту переплутав дозу добрив, або сипнув якихось не тих гербіцидів.

Заготовлювати свій грунт для розсади вважаю заняттям хоч і цікавим, але занадто клопітким, тому за кілька років поневірянь вирішив купувати готовий грунт.

Насіння сію відразу в окремі невеликі покупні кубічні стаканчики-касети, об'ємом близько 50-100 мл. Грунт насипаю в стаканчики, відносно щільно притискаю рукою, поливаю потім олівцем роблю поглиблення близько одного сантиметра і висаджую в ямку по одному насіння. Якщо є сумніви у схожості конкретних насіння – то роблю 2 ямки і кладу в горщик 2 насінини. Якщо потім проростуть обидва їх можна розділити по окремих горщикам. Пікіровку не вважаю потрібною або корисною, або вже тим більше обов'язковою.

Оскільки насіння кладуть у вже вологий, навіть мокрий грунт, то поливати ніби як і не потрібно.

Горщики ставлю на теплу підлогу, температура її близько 35 градусів. Тому і проростають насіння добре, і зайва волога виходить швидко. Якщо у вас поки немає теплих підлог, або ємність більшого обсягу – то не треба так сильно поливати. Земля може не встигнути просохнути до моменту проростання та отримаєте усілякі хвороби.

Наступний полив, як правило, знадобиться через два тижні. А на початковому етапі насіння потребують великої кількості вологи для проростання і така волога їм ніяк не шкодить. Однак багато що залежить від складу грунту. Деякі ґрунти такі вологоємні і важкі, що будуть після такого поливу місяць просихати, тоді мій варіант вам не підійде. Хоча чесно кажучи, в такому випадку варто подумати про зміну грунту.

На теплій підлогзі, в залежності від якості насіння, сходи з'являються на 4-10 день. Відразу необхідно поставити розсаду на максимально світле місце. Якщо є можливість – обов'язково зробіть підсвічування. Навіть якщо у вас південні вікна, то без підсвічування часто розсада буде далека від ідеалу – заважають дерева, балкони, сам розмір вікон часто недостатній...

При першій же можливості, обов'язково виносьте розсаду на свіже повітря. Якщо у вас в березні видався теплий безвітряний день, на відкритому балконі з південної сторони цілком може бути 15-20 і більше градусів на сонці. І якщо такий день у вас збігся з моментом появи сходів – то це велика удача – обов'язково виносьте томати погуляти! У першу добу після проростання вони мають добрий захист від сонячного ультрафіолету, і згоріти на сонці ніяк у них не вийде. Тому можна залишати розсаду на сонечку хоч на весь день. А ось якщо ви не зможете виставити розсаду на сонці, через відсутність сонця, то через день-два захист від ультрафіолету випарується, і погуляти перший раз треба буде виносити хвилин на 20, інакше рослини згорять.

Така розсада, якій пощастило бути виставленій в перші дні на сонці, виходить самою міцною і загартованою, зростає максимально швидко і в результаті з неї виходить самий кращий врожай. Розсада, яку часто виставляють на відкрите сонце, до моменту висадки на постійне місце, зі своєю швидкістю зростання наздожене розсаду, яку посіяли на місяць раніше, але яка стоїть за склом, без підсвічування.

Прикро, що ми заздалегідь не можемо бути впевнені – чи буде в березні така тепла і сонячна погода чи ні. Якщо б бути впевненим – то я б сіяв томати тільки в самому кінці березня, з 20-го березня по 1 квітня.

Полив томатів прямо пропорційний кількості світла і тепла. Чим більше сонця і тепла, тим швидше росте рослина і тим швидше просихає грунт. Перший полив треба проводити тільки тоді, коли помітите, що в першій половині дня рослина стоїть трохи млява.

Дуже важливо в той самий час не засушити рослини – з ранку, поки немає сонця, рослини виглядають ще нормально, а опівдні вийшло сонечко і вся розсада засохла – таке теж буває по недосвідченості. Але як правило, недосвідчені навпаки заливають розсаду почому дарма. А робити цього категорично не можна – така розсада хворіє, марніє, виходить витягнутою і слабкою.

Особливо небезпечні для молодої розсади холодні підвіконня в поєднанні з вологою землею. Обов'язково термометр покладіть на підвіконня, близько до віконної рами. Напевно температура на підвіконні буде градусів на 5, а то й на 10 нижче, ніж у кімнаті. Якщо температура ґрунту ночами буде падати нижче 16-17 градусів, шанс що розсада захворіє, дуже високий.

Ну що ж, будемо вважати, що наша розсада подолала перші два-три тижні зростання, це найбільш відповідальний етап. Якщо через три тижні після сходів рослини виглядають сильними, бадьорими, сім'ядольні листя не пожовкли і не відвалилися – значить ви все робите правильно! Пора пересаджувати розсаду у великі горщики.

Настійно не рекомендую брати ємності менше одного літра. Хоча багато садівників ростить свої томати в горщиках по 100, 200 мілілітрів і навіть отримують досить пристойний результат. Тим не менш, я стверджую (і не я один), що в такому обсязі розкрити весь потенціал рослини неможливо. Як тільки коріння заповнять весь обсяг досить щільно, вони почнуть деградувати, ріст рослин сповільнюється, а потенційний урожай знижується. Професійні фермери використовують 3-5 літрів грунту для кожної рослини на стадії розсади, і якщо б у мене було місце, куди встромити 50 3-літрових горщиків, я б робив так само.

При перевалці рослин з маленьких ємностей в літрові, я додаю 5-6 гранул добрива "ісполін універсальний". Це дуже гарне добриво, але якщо переборщити – можна отримати жируючу розсаду.

По мірі росту рослин, коли не забуваю, додаю трохи рідкого комплексного добрива "для томатів" у воду для поливів. Зазвичай у такому добриві мало азоту, і перегодувати їм розсаду, зростаючу при достатній кількості світла, складно.

Коли розсада досягає розміру 7-8 справжніх листків, в сонячну погоду доводиться в літровому горщику поливати чи не кожен день.

В кінці квітня – на початку травня у не дуже досвідченого огородника (та й у досвідченого, чого гріха таїти), з'являється другий прекрасний шанс зіпсувати розсаду. Справа в тому, що якщо створити розсаді дуже гарні умови, то до цього часу вона вже починає показувати перші квіткові бутони, а для висадки у теплицю земля ще недостатньо прогрілася. В той самий час, якщо вікна великі і сонячні, (як і треба), вдень на вікнах дуже жарко, рослини споживають дуже багато води, доводиться поливати часто, і розсада починає набувати вигляду "неправильної розсади" – нижні листки жовтіють, сім'ядолі відвалюються, стебло тягнеться...

Чому жовтіє листя у цьому випадку пояснити просто. Перша можлива причина — постійно волога земля з-за того, що маленький стаканчик доводиться весь час поливати, коріння "задихаються".

Друга причина – занадто мало азоту дістається рослинам. То він просто в землі скінчився, то знову ж коріння не справляються.

У першому випадку оптимальним буде пересадити рослину в більший горщик, а у другому - підгодувати азотом. Не виключено, що причиною пожовтіння послужили обидва чинники відразу.

Щоб всього цього уникнути, розсаду слід по можливості частіше виносити на вулицю або в парник. В минулому році, коли нарешті ми оселилися недалеко від теплиці, я кожен день тягав розсаду з дому у теплицю. Ночі стояли холодні, якби ночами заморозків не було – то краще в теплиці розсаду і залишати на ніч.

Однак, якщо у вас світла менше, то розсада так сильно не вимахає і у вас такої проблеми не буде. Але в будь-якому разі допускати переростання розсади неприпустимо – це затримує початок плодоношення не менше ніж на 1-2 тижні. Переросла розсада довше і гірше приживається, і в той час як нормальна розсада вже у всю цвіте, переросла стоїть на місці з жовтим нижніми листям і звикає до нових умов.

У цій невеликій статті я виділив основні моменти, які вважаю по-справжньому важливими при вирощуванні розсади томатів:

1. велика кількість світла, максимальна його кількість;
2. як можна раніше почати виносити розсаду на відкрите повітря;
3. не допускати переливу розсади в ранній період;
4. не садити розсаду занадто рано;
5. не допускати переростання розсади.

Якщо у вас з'являться питання по темі – буду радий відповісти в коментарях.

MelNik
MelNik
Репутація: 0 (+0/−0)
Повідомлення: 24
З нами: 1 год

Сообщение #4 MelNik » 23.03.2017, 12:18

Я сьогодні вже посіяв помідорчики, і мабуть трохи забагато вишло - куди їх тулити якщо все що посіяв зійде, але ж жадність - то страшна сила

Solana
Solana
Репутація: 0 (+0/−0)
Повідомлення: 40
З нами: 11 місяців 6 днів

Сообщение #5 Solana » 23.03.2017, 19:20

MelNik писал(а):Я сьогодні вже посіяв помідорчики, і мабуть трохи забагато вишло - куди їх тулити якщо все що посіяв зійде, але ж жадність - то страшна сила
То так і є – жадність велика сила з якою я самостійно впоратись не можу. Як заходжу в магазин насіння, то мені видається що мені все ото просто необхідно посіяти на своєму городику. Але ж городик то не гумовий, а жадність ніби то і не знає про те.

1979
1979
Репутація: 0 (+0/−0)
Повідомлення: 29
З нами: 11 місяців

Сообщение #6 1979 » 23.03.2017, 19:40

В цьому році хочу посіяти на розсаду досить багато різних сортів помідорів - теж мабуть через жадібність. Постало питання де взяти багато різних ємностей для пророщування. І якої глибини має бути горщик для розсади помідор?

Ruslan
Ruslan
Репутація: 2 (+2/−0)
Повідомлення: 39
З нами: 7 місяців 19 днів

Сообщение #7 Ruslan » 23.03.2017, 21:30

Продаются в магазинах специальные посадочные емкости, на любой вкус и количество рассады, в чем проблема пойти и купить?

Lariska
Аватара
Lariska
Репутація: 6 (+6/−0)
Повідомлення: 224
З нами: 1 год 4 місяця

Сообщение #8 Lariska » 24.03.2017, 07:03

Zelens писал(а):Було б добре ще щодо термінів коли сіяти насіння на розсаду згадати, хто коли сіє насіння?
Гадаю що вже варто поспішати з посівом насіння, в багатьох вже розсада помідорів має декілька справжніх листочків.
Розповім про свій спосіб вирощування розсади. На дно ємності насипаю подрібнену яєчну шкаралупу і засипаю тирсою, поливаю тирсу киплячою водою. Насіння висаджую коли тирса трохи охолоне – так щоб можна було руку тримати. Вирощую розсаду у тирсі, поки не настане час для пересадки у грунт. Коренева система розсади виростає потужною, адже тирса пухка. Коли дістаєш розсаду з тирси, коріння не ламається і не пошкоджується.

Mikola
Mikola
Репутація: 2 (+2/−0)
Повідомлення: 28
З нами: 8 місяців 6 днів

Сообщение #9 Mikola » 24.03.2017, 07:39

1979 писал(а):Постало питання де взяти багато різних ємностей для пророщування. І якої глибини має бути горщик для розсади помідор?
Мені здається, у питанні отриманні здорової розсади помідор тара і грунт не головне. Садити можна хоч у відерця з-під майонезу. Та й грунт будь-який в суміші з перегноєм нормально буде. Важливіше, знову-таки, на мій погляд, коли садити помідори на розсаду. Рано посадиш - витягнуться, переростуть. Пізно посадиш - поки виростиш, поки пересадити у відкритий грунт - можуть і не встигнути визріти.
Я роблю так. Орієнтовний час між посівом на розсаду і висадкою в грунт 2 місяці. У деяких сортів цей час менше, в інших більше. У нашому регіоні, наприклад, вже в середині травня помідори висаджують у відкритий грунт. Значить садити на розсаду потрібно в кінці лютого.

Vadim
Аватара
Vadim
Репутація: 1 (+1/−0)
Повідомлення: 20
З нами: 1 год 4 місяця

Сообщение #10 Vadim » 24.03.2017, 07:55

Моя дружина вирощує розсаду помідорів по-старому - на підвіконні. Все виростає нормально. Купує землю у магазині, засинає по стаканчикам і висаджує туди насіння. Іноді висаджує в ящиках, а іноді і в спеціальних пластмасових горщиках.
Ніколи не було ніяких проблем. Все виростає чудово.
Не можу зрозуміти, навіщо використовувати тирсу? Земля продається в магазинах. Спеціально для тієї чи іншої культури. Помідори добре ростуть і не вимагають якихось особливих умов. Головне, все робити правильно і забезпечити комфортні умови – освітлення, вчасний полив.

Yuliana
Аватара
Yuliana
Репутація: 0 (+0/−0)
Повідомлення: 26
З нами: 1 год 5 місяців

Сообщение #11 Yuliana » 24.03.2017, 11:16

Може й трохи запізно, але гадаю ще наздожену. Ось і я відсіялась з помідорами. Посіяла рівно 10 сортів по 6 насінин кожного, що буде в результаті, якщо взагалі щось буде, покажу на фотках. А зараз мої помідорчики ще не видно у горшках, але вже зовсім скоро вони вилізуть.
У вас нет необходимых прав для просмотра вложений в этом сообщении.

Andren
Andren
Репутація: 0 (+0/−0)
Повідомлення: 12
З нами: 1 год

Сообщение #12 Andren » 04.04.2017, 21:42

Коли помідори у відкритий грунт садити, і чи треба чимось їх обприскувати перед посадкою, чи ще саму розсаду?

Олег
Олег
Репутація: 5 (+5/−0)
Повідомлення: 100
З нами: 3 місяця 23 дня

Сообщение #13 Олег » 04.07.2017, 14:09

Щодо проблеми звільнення сіянця від оболонки: якщо насіння своє і його достатньо - просто такий сіянець видаляю, він слабий. Якщо ж насіння цього сорту мало - треба оприскувати сходи водою, тоді оболонка розм"якне і сім"ядолі її самі скинуть.


Вернуться в «Помідори: вирощування»

Хто зараз на форумі (по активности за 5 минут)

Зараз цей розділ переглядають: 1 гость