Як отримати ранні овочі під плівковим покриттям

Описание: Вирощування овочів у відкритому грунті. Поради, обмін досвідом, консультації

admin M
Администратор
Аватара
admin M
Администратор
Возраст: 43
Репутація: 6 (+6/−0)
Повідомлення: 162
З нами: 1 год 6 місяців

Сообщение #1 admin » 11.11.2016, 17:04

Ріст, розвиток і продуктивність рослин тісно пов’язані з навколишнім середовищем, тому з давніх-давен людство намагалося впливати на нього, щоб створити оптимальні для рослин умови. Використовуючи теплиці, а також плівкові укриття, можна споживати свіжі овочі протягом усього року. Вміле регулювання мікроклімату таких споруд і дотримання особливостей агротехніки вирощування дає змогу на два-три тижні раніше отримувати урожай.

У захищеному ґрунті вирощують розсаду і овочі взимку. Такі культури, як помідори, огірки, баклажани і навіть кавуни та дині вирощують у теплицях і на утеплених грядках, а також у відкритому ґрунті із застосуванням тимчасових плівкових укриттів.
У моїй практиці були випадки, коли температура під плівкою була нижчою, ніж у відкритому ґрунті, і рослини під нею гинули від заморозків. Це траплялося тоді, коли плівкою рослини накривали в день садіння, без попереднього прогрівання ґрунту. Річ у тім, що поліетиленова плівка характеризується високою прозорістю для теплового випромінювання. Основним фактором захисту рослин під нею є наявність на внутрішній поверхні конденсованої вологи, що поглинає 99% інфрачервоних променів. Такий шар утвориться, якщо полити ґрунт перед настанням заморозків. Крім того, при цьому підвищується теплопровідність ґрунту, і рослини захищаються від заморозків до мінус 5-6°С. Для більшої гарантії захисту від таких великих заморозків їх треба укрити другим шаром плівки з повітряним проміжком, а краще - світлонепроникними підручними матеріалами. Не можна допускати дотикання рослини до плівки.

Якщо в городників немає можливості вентилювати споруди, використовуйте стару плівку, перфоруйте її: це компроміс, який зменшить перегрівання вдень, але й знизить нічні температури. До плівкових споруд треба підходити творчо.

Капуста
Щороку на своєму городі (північ Харківської області) я починаю збирати білоголову капусту наприкінці травня - на початку червня, висаджуючи власну, добре розвинуту, загартовану розсаду з 7-8 листками в останніх числах березня - на початку квітня. У кожну лунку кладу чайну ложку нітроамофоски та одну - дві пригоршні перегною. Плівкою вкривати капусту не має необхідності. Навіть за таких суворих заморозків, що були навесні минулого року, рослини ранньої капусти не постраждали.
Використовую ранні сорти: Червнева, Димерська 7, Дитмаршер фрюєр. Щороку аж до збирання першого врожаю ранньої капусти у мене зберігається пізня капуста. Вирощую сорти Харківськая зимова, Білосніжка, Українська осінь, Піка, Ярославна. Вони не тільки прекрасні у свіжому вигляді, але й добре зберігаються. Отож увесь рік споживаю власну капусту, вирощену без отрутохімікатів. Цьому сприяє підтримка високого рівня агротехніки й ущільнення посадок фітонцидними рослинами: чабером садовим, змієголовником молдавським, чорнобривцями, календулою, а також "сусідство" з картоплею, селерою.
На 5-7 днів раніше від білоголової збираю врожай брокколі та кольрабі. Ці культури вирощую щороку. І ціную їх не тільки за поживні й лікувальні властивості. Брокколі та кольрабі менш вибагливі до умов вирощування і стійкіші до хвороб та шкідників порівняно з білоголовою капустою. Недарма ж за рубежем ці види капуст користуються великою популярністю.
Цвітну капусту, на відміну від білоголової, брокколі і кольрабі, доцільно витримувати під плівкою не тільки для прискорення надходження врожаю, але й для одержання товарних головок протягом усього літа. Досвід останніх років показав, що цвітна капуста у відкритому ґрунті вдається тільки тоді, коли її висаджують добре розвинутою розсадою у ранній термін - разом з ранньою білоголовою, у перших числах квітня. У цьому випадку сорти Мовір 74, Біла куля дають врожаї наприкінці травня. Влітку, коли не вистачає вологи не тільки в ґрунті, але й у повітрі, цвітна капуста, як правило, не дає якісний врожай. Під плівкою влітку легше не тільки регулювати вологість, але й зменшити освітленість, що важливо для одержання щільної білої головки.

Кабачки
У родині гарбузових найбільш скоростиглі і стійкі до холоду кабачки. За сприятливих умов сходи з'являються на 6-7-й день після висіву, приблизно через місяць починається цвітіння, а ще через 7-10 днів можна збирати молоді зеленці. Якщо насіння висівати під плівкові укриття на початку квітня (а проростає воно за температури 8—10°С), врожай можна збирати наприкінці травня. З висадженої під укриття 20-25-денної розсади в середині квітня врожай надходить у середині травня.
Найскоростигліший сорт - Скворушка - дає врожай через 35-39 днів після сходів, Аеронавт - через 46, Грибовський - через 50 днів. Тунельне плівкове укриття доцільно встановлювати на дві рослини через 60 см одне від одного. Особливу увагу приділяють вентиляції, тому що вологе і застійне повітря призводить до поганого запилення квіток та загнивання зав'язей. Багатьом подобаються світлі цукіні, зокрема, сорт Опал.

Огірки
У середині травня можна одержати врожай огірків у плівкових укриттях і в парниках, якщо утеплити ґрунт гноєм. Це старий трудомісткий спосіб утеплення ґрунту, але дуже ефективний для культури огірка. Ця рослина чутлива до біологічного обігріву, що не тільки підвищує температуру ґрунту на 8-12°С (повітря на 6—8°С), але й збагачує повітря вуглекислотою. Наприкінці першої - на початку другої декади квітня гарячий гній шаром 25-30 см закладають у канавки глибиною *40-45 см, шириною 60-80 см. Через два-три дні їх зверху засипають 20-25-сантиметровим шаром ґрунту в суміші з перегноєм 4:1. Над ним встановлють тунельне плівкове укриття. Ще через 3-5 днів, коли температура ґрунту на глибині 10 см становитиме 12—14°С, висаджують розсаду. Розсада має бути загартованою, у віці 25 днів, мати 3 листочки. Оскільки насипний шар ґрунту швидко пересихає, успіх вирощування забезпечують часті поливи теплою водою.
Наприкінці травня - на початку червня плодоносять огірки з тепличних укриттів без обігріву при використанні розсадного способу. Сівба насінням як мінімум на тиждень затримує плодоношення. Розсаду висаджують у третій декаді квітня при зазначеній вище температурі ґрунту, на 1 м2 вирощують 5-6 рослин. Не забувайте збагачувати повітря вуглекислим газом, розставляючи ємкості із збродженим під укриттям коров’яком. Добре вкопати під укриттям відро (з отворами) із свіжим гноєм і поливати рослини цим настоєм. Можна і безпосередньо під укриття висівати насіння в першій-другій декадах квітня, але в цьому випадку мені найбільше подобається так званий спосіб "халабудки". Викопується ямка глибиною 5-7 см, всередині робиться огородження з чотирьох цеглин, поставлених на ребра. У центрі встановлюється цегла довгою стороною догори. По кутах висівають насіння огірків і зверху вкривають плівкою. Краї прикопують землею. Цегла має високу теплоємність і поліпшує мікроклімат, зменшуючи перепади температури. Гарантується захист від заморозків. Немає необхідності вентилювати укриття протягом 3-4 тижнів, поки рослини не упруться в плівку. Поступово укриття відкривають, готуючи рослини до умов відкритого ґрунту. Після зняття плівки цеглу прибирають. Під такою "халабудкою" вирощують по 4 рослини.

Сорти огірків
Одержанню високих врожаїв сприяє внесення в лунки органо-мінеральних добрив і, звичайно, ранні сорти. Городники часто не знають, яким з них віддати перевагу. Ринок заповнений насінням сортів і гібридів іноземної
селекції. Публікації у поточній пресі суперечливі. Одні городники хвалять голландські, молдавські ранні сорти та гібриди, інші критикують їх. Це свідчить про різні умови вирощування та неоднакові вимоги до продукції. У тих, хто вирощує огірки на продаж, критерій один: кількість виручених грошей. У травні на ринках Харкова продавали горбкуваті, білошипі зеленці. Як правило, вони були несмачними, особливо після декількох днів зберігання, а за консистенцією нагадували губку.
Головний селекціонер по огірках Інституту овочівництва і баштанництва В.Н. Лисицин рекомендує вирощувати смачні, з високими засолювальними якостями ранні сорти і гібриди: Слобожанський, Кошт, Джерело, Сквирський 1/27, Гейм, Самородок, Смак, Лялюк.

Помідори
Щоб мати свіжі помідори в другій декаді червня, треба 60-65-денну, добре розвинуту розсаду помідорів ранніх сортів висадити під плівкові укриття 15-20 квітня, коли температура о 8 годині ранку на глибині 10 см буде не нижчою +10°С. Запізнення з висадженням на 10 днів призводить до зниження раннього і загального врожаю. Висадивши помідори під укриття 15-20 квітня, на 20 червня можна одержати по 6 кг, а 25-30 квітня - по 4 кг плодів з квадратного метра площі.
Висаджування горщечкової розсади у відкритий ґрунт 25-30 квітня потребує особливої уваги в період заморозків. З-поміж засобів захисту найчастіше використовують індивідуальні укриття: паперові, пластикові ковпаки.
Для одержання раннього врожаю помідорів під плівковим укриттям потрібне загущене насадження (8-10 рослин на 1 м2) з обов’язковим формуванням куща в одне стебло з 3-4 листками. Кращі ранні сорти: Кременчуцький. Іскорка, Флора, Атласний. Яблунька Росії, Білий налив. Мить. Останні два сорти висаджують під укриттями рідше - по 6 рослин на 1 м2, і кущ не формують, як і інші ранні малооблистнені сорти.
Щоб виростити ранній врожай, дуже важливо створи-ти умови, які сприяють раціональній архітектоніці куща: багато плодів на одиницю поверхні листків. Це забезпечує ранній термін висаджування і визначений рівень мінерального живлення.
За ранніх строків садіння складається температурний режим, нижчий від фізіологічного оптимуму, що сприяє найшвидшому росту. Саме він забезпечує відтік пластичних речовин у плоди, підвищуючи так звану господарську продуктивність фотосинтезу. Протилежне явище - "жирування" рослин, коли стебла і листки ростуть на шкоду плодоношенню. Це мені доводилося спостерігати під плівковими укриттями в разі рясного азотного живлення і неправильного застосування обігріву. Якщо для огірків ми рекомендуємо використовувати обігрів ґрунту, наприклад, біологічний, описаний вище, то помідори за такого обігріву будуть "жирувати". Для підвищення господарської продуктивності фотосинтезу їм необхідний або обігрів тільки повітря, або спільний обігрів ґрунту й повітря. "Жирування" рослин може спричинити свіжий гній, тому використовують перегній з розрахунку 10-л20 кг на 1 м2. Крім перегною, восени в ґрунт вносять по 20-30 г калійних добрив, 60 г суперфосфату. Навесні в кожну лунку додають по 200-300 г такої суміші: 10 кг перегною, ЗО г аміачної селітри, 80 г суперфосфату, 40 г калімагнезії.
Зверніть увагу, що при перших двох підживленнях помідорів, до утворення зав'язі на перших трьох гронах, вміст фосфору і калію перевищує вміст азоту (дози добрив дані з урахуванням вмісту діючої речовини). Це необхідно для поліпшення зав’язування плодів і прискорення їхнього достигання. При першому підживленні на один квадратний метр вносять розчинені в 10 літрах води 15 г аміачної селітри, 50 г суперфосфату і 20 г калійних добрив, а при другому - дозу азотних і калійних добрив збільшують до ЗО, суперфосфату - до 80 г.
Один із секретів вирощування здорових рослин помідорів під плівковим укриттям - належна вентиляція, щоб уникнути перегрівів (температура не повинна перевищувати 25°С), і підтримання низької вологості повітря. Якщо для огірків потрібна атмосфера лазні і відносна вологість повітря 95%, то для помідорів - 60-65%. Вища вологість призводить до хвороб. Тому укриття з помідорами вентилюють з двох боків, щоб створити протяг.

Перець
Практично одночасно з ранніми помідорами з-під плівкових укриттів у відкритому ґрунті, без застосування плівкових укриттів, можна одержати перші плоди перцю, вирощуючи дорослу 90-100-денну розсаду і висаджуючи її у відкритий ґрунт в оптимальний термін - наприкінці травня. У 2000 р. я одержала перші плоди в середині червня, висаджуючи розсаду наприкінці травня. Насіння на розсаду сіяла в січні, висаджувала рослини із зав'яззю. Використовувала такі ранні сорти, як Дружок, Піонер, Надія, Ранок Болгарії.
Чому ж легше одержати ранній врожай перцю, ніж помідорів, навіть у тому випадку, якщо вегетаційний період (від сходів до першого збирання плодів) у них приблизно однаковий? Секрет у використанні дорослої розсади перцю. Бо її виростити легше, особливо в умовах міської квартири, ніж розсаду помідорів. Перець з-поміж усіх
овочевих культур у розсадному віці витримує більше загущення і може задовольнятися меншою площею живлення - 8x8 см. Помідори у віці 80-90 днів треба вирощувати в контейнерах з об'ємом ґрунту не менше одно-
го літра. Під час висаджування перерослої розсади перцю перші плоди бажано зібрати швидше, щоб забезпечити нормальний розвиток куща з гарною асиміляційною поверхнею.
Під плівкові укриття розсаду перцю висаджують тоді ж, коли й огірків, - у третій декаді квітня, коли температура ґрунту о 8 годині ранку на глибині 10 см підвищиться до 12-14°С. Використання плівкових укриттів дає змогу удвічі збільшити ранній врожай перцю.

Кавуни і дині
Багато городників Харківщини переконалися, що кавуни і дині перейшли з екзотичних у розряд звичайного асортименту культур. Вони вдаються на городах практично щороку. Використовуючи такі ранні сорти динь, як Титівка, Липнева, кавунів Вогник, Борчанський, Легінь, Первачок, Голопристанський та ін., можна мати перші плоди вже наприкінці липня - на початку серпня. Тимчасові плівкові укриття прискорюють надходження продукції на 10-15 днів. Кавуни і дині вирощують, висіваючи насіння під укриття в середині квітня, або висаджуючи розсаду наприкінці квітня - на початку травня, коли температура ґрунту на глибині 10 см буде не нижчою 14°С. На одному квадратному метрі розміщують по одній рослині. Прискорити плодоношення дає змогу нормування врожаю. Як тільки головний батіг досягне одного метра, його прищипують і залишають на рослині 3-5 плодів.
Удобрення ґрунту і підживлення рослин здебільшого таке саме, як і під час вирощування огірків. Відповідальний момент в агротехніці всіх баштанних культур - повне зняття плівки з укриттів. Як правило, це трапляється на початку червня, коли температура не опускається нижче 16°С. Знімати її треба поступово, краще в хмарну погоду, щоб рослини не згоріли. Різка зміна мікроклімату дуже послаблює рослини, вони можуть хворіти і стати джерелом інфекції для основних насаджень. Тому розміщувати їх слід ізольовано одну від одної.
Використання плівкових укриттів дає змогу одержати перші плоди динь і кавунів у другій-третій декадах липня. Сподіваюся, що мої рекомендації стануть у пригоді городникам, які доповнять їх власним досвідом. Адже у кожній ґрунтово-кліматичній зоні є свої особливості, які слід враховувати.

Вернуться в «Вирощування овочевих культур»

Хто зараз на форумі (по активности за 5 минут)

Зараз цей розділ переглядають: 1 гость